Téma vysokých cen energií z veřejného prostoru v poslední době vymizelo. Pro fungování firem a jejich konkurence‐ schopnost jde ale o klíčovou otázku. Odpověď zní: chytrá práce s daty a jejich správné využití. Díky nim lze nalézt trvalé a udržitelné úspory. Téma pro Jana Kubálka a Kryštofa Hánu.
Ceny silové elektřiny a plynu se. v poslední době stabilizovaly. Vy jste ale přesvědčeni, že energetika by pro firmy měla být stále tématem číslo jedna. Proč?
JK: Energetika v dnešní době je složité a komplex‐ ní téma. Ceny se sice stabilizovaly, stále jsou však o 30 % vyšší než před krizí. Navíc lze očekávat dal‐ ší růst regulované složky a cenové výkyvy. Je proto v nejlepším zájmu firem minimalizovat plýtvání, snižovat spotřebu a chytře kombinovat vlastní výrobu s nákupem. Nejvyšší energetická efektivita je výraznou konkurenční výhodou.
Mnoho firem již zavedlo různé monitoringy, implementovalo veškerá opatření a prostor k dalším úsporám nevidí.
KH: Z jejich pohledu to tak vypadat může. Naše zkušenosti ukazují, že ani ony potenciál zdaleka nevyčerpaly. HECON a Volteon dokáží díky inovativní práci s daty a pochopení konkrétního provozu identifikovat další významné energetické úspory. Stejně jako když se staráte o auto v domá‐ cích podmínkách. Myslíte si, že máte vše vyladěné, ale odborník vás vyvede z omylu.
V čem je řešení HECONU a Volteonu – monitoring a targeting – lepší než běžný monitoring a standardní energy management?
KH: Běžné nástroje energetického managementu pracují s prostým monitoringem a reportingem. Ty predikují spotřebu na základě chování v minulosti. Monitoring & Targeting (dále jen M & T) oproti tomu zohledňuje reálné podmínky, jako je osvit, venkovní teplota či vytíženost výroby, a porovnává na denní bázi aktuální spotřebu s očekávanou, nikoli meziroční. Spotřeba se bude různit, pokud bude venku jasno, či zataženo. Díky tomu lze pre‐ cizněji nastavit cíle a minimalizovat ztráty. Rozdíl mezi očekávanou a naměřenou spotřebou indikuje potenciál k dalším úsporám. V prostém monito‐ ringu toto neuvidíte, v M & T na první pohled.
Jinými slovy říkáte, že dokážete zjistit, zda firma plýtvá, či šetří, protože umíte vypočítat, kolik by za daných podmínek měla spotřebovat energie. Rozumím tomu správně?
KH: Přesně tak. A to díky algoritmům, které vyvíjíme přes 10 let a neustále je na základě praxe, velkých znalostí výroby, fungování provozu, fyzikál‐ ních zákonů, a hlavně na neustálém kontaktu s kaž‐ dodenní realitou fungování podniků cizelujeme.
Graf z aplikace enms.cz ukazuje srovnání reálné a očekávané spotřeby plynu pro vytápění výrobní haly. S příchodem topné sezóny klient zvýšil intenzitu vytápění a spotřeba plynu výrazně vzrostla, což však nebylo nezbytné. Venkovní teploty neklesly natolik výrazně a hala byla z části vytápěna i výrobními stroji, které běžely na plný výkon. Od začátku října proto vidíme zřetelnou a zbytečnou nadspotřebu.
Jak složité a nákladné je tento systém zavést?
JK: M & T je technicky realizovatelný v podstatě v každé firmě a nevyžaduje zásadní investice. Vý‐ sledky vidíte během několika týdnů a návratnost je 1 až 2 roky. Celkem jsme firmám pomohli uspořit náklady v řádech sta milionů korun.
Dokáže systém reagovat na změny ve struktuře výroby, nebo je těžké jej přenastavit?
KH: Ke klientům HECONu a Volteonu patří velké i střední firmy a ze zkušenosti víme, že prostředí výroby je dynamické. Se změnami technologií a provozu počítáme. Systém přenastavíme na ak‐ tuální parametry, a vy tak nepřijdete o přesnou predikci cílové spotřeby.
Pro koho je systém určený? Kdo z něj bude nejvíce benefitovat?
KH: Je to nástroj i pro vedení firem, které tak získá objektivní KPI (cíle) spotřeby. Na denní bázi! Je‐li naměřený rozdíl mezi cílem a reálnou spotřebou vysoký, vznikne jasně definovaný úkol pro zbytek firmy – analyzovat důvody a následně přijmout opatření. Nicméně M & T je i cesta, jak postupně vytvořit komplexní energetickou kulturu.
Ve zkratce. Má-li být firma energeticky efektivní, co doporučujete?
JK: Kombinovat více přístupů. Optimalizovat tech‐ nologii a procesy, ideálně na základě dat z M & T zajistit co nejlevnější vlastní výrobu energie a nakupovat chytře za co nejnižší cenu, např. za podpory akumulace. A samozřejmě zavést systém inteligentního řízení nákupu a spotřeby. ■
O službě
Monitoring & Targeting
celé vydání KOMORA 11/24
https://komoraplus.cz/app/uploads/2024/11/K1124.pdf